Vänsterextremister står för mer än våld.

2014-04-24 07:37:00/Permalink/Mitt liv 2014/
 
När jag uppdaterade facebook med denna status uppdateringen fick jag som väntat kritik. Så jag tänkte ta upp lite av svaren jag fick och bemöta dem. Ni som inte håller med är varmt välkomna att föra en dialog i kommentarsfältet. 
 
"Vet inte hur många gånger jag blivit kallad det trots att jag inte ens märker hudfärgen på personen jag pratar med. Jag är bryr mig helt enkelt inte och vips så blir man rasist ändå."
 
Den här åsikten är en del av problemet, att man inte bryr sig. Det går inte att skylla ifrån sig om att man inte är rasist för att man inte bryr sig. Det är på grund av människor som vägrar bry sig som de onda får vinna. Spelar ingen roll om du kan prata med en människa som du inte "märker hudfärgen på" när du röstar på SD, eftersom du därmed bidrar till att alla människor inte är välkomna här, endast pågrund av sitt ursprung. Är inte det rasistiskt? 
 
"Våld skapar våld. Rädsla för rasister och nazister och att andra världskriget ska upprepas är förståeligt och förnuftigt. MEN att slå tillbaka i fullkraft som om det vore krig skapar bara fler rasister."
 
Det är dags att inse att vänsterextremister står för mer än våld. Istället för att blunda för problemet så bemöter dem våldet, på många olika sätt. En vänster-demostration är ofta fredlig tills nazisterna kommer, det är då konflikterna startar. Men vänsterextremister går inte runt och misshandlar människor dygnet runt som rasisterna gärna vill få det att låta. Ha nu i minnet att AFA är ett underjordiskt parti - de har inte regeringen på sin sida och dem är emot regeringen (ett klasslöst samhälle involverar inte en regering som utnyttjar oss.) - så mycket av deras arbete kommer aldrig att uppmärksammas. Det innebär inte att arbetet inte utförs. 
 
"Att inte ta ett parti som tex sd på allvar är fel."
 
Detta uttalandet är helt korrekt, det håller jag med om. Självklart är det fel att inte ta SD på allvar, men i mina ögon är det rasisterna och alla blåögda svenskar som "bara vill minska invandringen lite" som inte tar partiet på allvar. Åkesson berättade glatt i somras under Almedalveckan att han inte vill öppna gränsen igen. Så är man ute efter att stänga gränsen tillfälligt bör man inte rösta på SD. Vi får inte ignorera att SD som parti växer i Sverige, det är farligt och det vittnar om okunskap. 
 
"Det man måste göra är att sluta skylla partiet framgång på dold rasism. Ta tag i problemet."
 
Jag skulle gärna vilja veta hur ni som öppet fördömer vänsterextremister och samtidigt SD tar tag i problemet. Genom att sitta tysta på deras föreläsningar och välkomna SD till era arbetplatser? Självklart har vi demokrati, de har rätt att säga vad de vill men vi har ingen rätt att lyssna. Argument som "dold rasism" är häpnadsväckande, vart är det dolda? Räknas det som dolt när man säger saker och tar tillbaka dem och låtsas som att man inte alls menade det, trots att det var sagt i klarspråk?
 
Det skulle bli en hel bok att ta med alla uttalanden SD gjort, så jag nöjer mig med några från Åkerlund:
2002, Jonas Åkerlund: "Skulle vi återsända 500 000 av de mest uppenbara och värsta parasiterna, alltså de som inte har något som helst skyddsbehov (...) så skulle Sveriges ekonomi se radikalt annorlunda ut inom ett år."
"Skulle vi signalera en sådan gång att de här unga mobbarna och deras familj får åka hem igen och de kommer aldrig hit. I det ögonblicket skulle mobbning upphöra på nästan alla skolor." 
"När någon grips så anser jag att vi bör köpa fängelseplatser i det land dom kommer från, vare sig det är första, andra eller tredje generationens invandrare, därför att det skulle skrämma dom. Ett par år i kurdiskt eller chilenskt fängelse, det skulle ta skruv. Och sedan anhörigutvisning naturligtvis. Ut med hela släkten!"
 
Jonas Åkerlunds försvar när han intervjuades om detta 2013? Han har mognat politiskt nu, men han var över 50 år när han inte bara kallade invandrarna parasiter, sa att det endast är invandrare som mobbar, och att man bör köpa fängelseplatser i deras hemländer för att skapa rädsla att bryta mot Sveriges lagar. 
 
Var fan finns nolltoleransen SD lyfter fram när SD-toppen består av medlemmar som Åkerlund med liknande uttalanden bakom sig? Vad spelar det för roll att över 50 medlemmar utslutits sedan valet, när Kent Ekeroth fick sitta kvar? (Googla Kent Ekeroth + järnrör om ni är intresserade...)

Kommentarer
Postat av: Jessica Högberg

Gillar verkligen åsiktsinlägg och håller med i det du skriver här, men du måste sluta svära i ett annars välskrivet inlägg=)) Kram!

Svar: Tack för din feedback Jess! Tycker dock svordomar lyfter fram allvaret och ilskan vilket lite är meningen...
Louise

2014-04-24 @ 09:45:20
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Pauline

så viktigt ämne

2014-04-24 @ 17:22:00
URL: http://lillafrokenhurtig.se
Postat av: VERONICA - modeblogg

Tycker detta är såå himla intressant, så bra skrivet och det väcker så många tankar. Så otroligt bra tjejen! Gillar det :) Ha en underbar kväll fina du, kramkram!

Svar: Tack Veronica! Stor kram!
Louise

2014-04-24 @ 20:28:07
URL: http://vveronicas.com/
Postat av: Magma

Pepp! Glöm inte att läsa boken Låsningen av Jan Tullberg. Mycket bra. http://www.lasningen.se/om-boken/

Svar: Suck... Nej tack!
Louise

2014-04-24 @ 20:39:48
Postat av: Inte rasist

Jag är absolut inte rasist, jag är långt ifrån det. Jag är emot all form av rasism, men samtidigt får man ha i åtanke att vi inte kan ta emot fler invandrare än vi kan ta hand om. Då är det invandrarna som får lida.
Däremot vill jag mer än gärna att du förklarar hur du kan stödja något som det här, med tanke på allt våld dom utsätter folk för. Även om dom står för mer än våld, så är våldet ett stort inslag. Och det är inte acceptabelt. Och jag vill veta vart du står i det, och vad du anser om våldet dom utsätter människor för. Dessutom inte endast rasister, utan även civila ibland, för att dom "råkar" ta fel. Och dessutom kan du väl inte påstå att det är okej att misshandla, eller knivhugga eller dylikt en människa, på grund av dess åsikter? Låt oss säga ett en person stödjer SD, men aldrig fysiskt gjort någon illa. Är det då rätt att misshandla den här personen i dina ögon? I så fall är det något som är fel.
Det ska inte vara okej att använda våld, från någon part. Det är inte att bidra till ett demokratiskt samhälle. Utan tvärtom. Grupper som dom du nämner, är en pest för samhället, dom förstör mer än dom bidrar med. Precis som rasismen.
Sen tycker jag du ska tänka över vad du skrev på facebook. Du verkar vara en väldigt smart person, så att ta fel på rasism och nazism känns ju lite knepigt. En rasist behöver inte stödja nazism, alltså behöver inte en rasist anse att det judarna utsattes för är okej. Vilket du verkar anse i ditt facebook inlägg.
Men jag vill gärna höra vart du står i frågan om våldet, utan att dra upp massa om det andra som dom står för. För enligt mig är det irrelevant. Om man tillför så mycket våld som dom gör, precis som rasismen gör, då är man en börda för samhället. Inte några hjältar eller kämpar för demokratin. Usch för dessa personer, tvi.

2014-05-08 @ 02:49:08
Postat av: Inte rasist

Jag är absolut inte rasist, jag är långt ifrån det. Jag är emot all form av rasism, men samtidigt får man ha i åtanke att vi inte kan ta emot fler invandrare än vi kan ta hand om. Då är det invandrarna som får lida.
Däremot vill jag mer än gärna att du förklarar hur du kan stödja något som det här, med tanke på allt våld dom utsätter folk för. Även om dom står för mer än våld, så är våldet ett stort inslag. Och det är inte acceptabelt. Och jag vill veta vart du står i det, och vad du anser om våldet dom utsätter människor för. Dessutom inte endast rasister, utan även civila ibland, för att dom "råkar" ta fel. Och dessutom kan du väl inte påstå att det är okej att misshandla, eller knivhugga eller dylikt en människa, på grund av dess åsikter? Låt oss säga ett en person stödjer SD, men aldrig fysiskt gjort någon illa. Är det då rätt att misshandla den här personen i dina ögon? I så fall är det något som är fel.
Det ska inte vara okej att använda våld, från någon part. Det är inte att bidra till ett demokratiskt samhälle. Utan tvärtom. Grupper som dom du nämner, är en pest för samhället, dom förstör mer än dom bidrar med. Precis som rasismen.
Sen tycker jag du ska tänka över vad du skrev på facebook. Du verkar vara en väldigt smart person, så att ta fel på rasism och nazism känns ju lite knepigt. En rasist behöver inte stödja nazism, alltså behöver inte en rasist anse att det judarna utsattes för är okej. Vilket du verkar anse i ditt facebook inlägg.
Men jag vill gärna höra vart du står i frågan om våldet, utan att dra upp massa om det andra som dom står för. För enligt mig är det irrelevant. Om man tillför så mycket våld som dom gör, precis som rasismen gör, då är man en börda för samhället. Inte några hjältar eller kämpar för demokratin. Usch för dessa personer, tvi.

2014-05-08 @ 02:49:42
URL: http://jagvetinteheheheh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback